Contacteer ons: 058 53 38 33

IWVA

> Drinkwater > De waterscan

De Waterscan

Nieuwe afspraken tussen de watermaatschappijen en de overheid vanaf 1 juli 2017

Sinds 2013 zijn een aantal sociale rechten voor klanten van watermaatschappijen ingeschreven in de wetgeving. Zo heeft de watermaatschappij onder andere de verplichting om op vraag van een beschermde klant een gratis waterscan uit te voeren. Het aantal uitgevoerde waterscans is echter laag. Op vraag van Vlaams minister Joke Schauvliege maakten de Vlaamse Milieumaatschappij en de watermaatschappijen afspraken om de waterscan meer ingang te doen vinden. Enkele van deze afspraken zijn van belang voor u. Het afsprakenkader kan u hier raadplegen.

Wat is de waterscan?

Bij een waterscan komt een medewerker van de watermaatschappij langs bij u thuis, om u te helpen duurzaam om te gaan met water.

De waterscan bestaat uit verschillende delen:

  • De waterscan start met een gesprek om uw watergebruik te bespreken
  • U krijgt uitleg over de stand van de meter en hoe u die moet aflezen
  • De waterscanner gaat samen met u rond in uw woning om de toestellen die water verbruiken na te kijken. Hij bekijkt of er mogelijkheden zijn om minder water te verbruiken. Hij voert een lektest uit.
  • De waterscanner controleert of er leidingen uit lood in uw woning zijn (dat kan enkel voor de leidingen die zichtbaar zijn).
  • U krijgt tips en folders die u kunnen helpen om water te besparen.
  • De waterscan dient niet om een lek op te sporen. Bij een lek moet u een loodgieter of een lekopsporingsbedrijf contacteren.

Alle klanten van een watermaatschappij kunnen een waterscan vragen. Als u geen beschermde klant bent, betaalt u daarvoor een vergoeding aan de watermaatschappij.

DOE DE LEK-CHECK

 
Een lek kan veel schade toebrengen en de waterfactuur enorm de hoogte injagen. Nochtans bestaat er een heel eenvoudige test om lekken meteen op het spoor te komen. Klik hier om te lezen hoe u dat het best doet.