Contacteer ons: 058 53 38 33

IWVA

> Drinkwater > Digitale Watermeter

DE DIGITALE METER

Alle watermaatschappijen hebben de wettelijke verplichting om de watermeter periodiek (en kosteloos) te vernieuwen bij hun abonnees.

De IWVA heeft voorzien om alle mechanische tellers in haar ambtsgebied te vervangen door nieuwe, digitale watermeters. Dit zal gebeuren door digitale tellers te plaatsen op de nieuwe aftakkingen maar ook door de oude meters systematisch te vervangen.

Deze digitale watermeter, ook wel gekend als slimme meter, maakt het mogelijk om uw waterverbruik makkelijker op te volgen en vlotter problemen vast te stellen, zoals een lek of een plotse leidingbreuk.

 

Voordelen van de digitale watermeter

Digitale watermeters bieden heel wat voordelen. Zo kan de meteraflezing zonder tussenkomst van de abonnee gebeuren en kunt u ook het verbruik gemakkelijk zelf raadplegen en vergelijken met voorgaande periodes via het e-loket op onze website. Ook behoort het automatisch versturen van meldingen bij abnormaal of continu verbruik (bijvoorbeeld bij lekken of een doorlopende boiler) tot de mogelijkheden. Op die manier vermijdt u dat u voor onaangename verrassingen (lees: hoge waterfacturen en vochtschade) komt te staan.

 

automatische verwerking van de meterstanden

Gedaan met het jaarlijks doorgeven van uw watermeterstand. Met de digitale meter worden de gegevens automatisch naar ons doorgestuurd.

makkelijke opvolging van uw waterverbruik

Met behulp van het e-loket zal u uw verbruik nauwgezet kunnen opvolgen en, indien nodig, bijsturen. De perfecte manier om uw waterfactuur te doen dalen.

bescherming tegen waterschade

Zelfs een klein lek kan u op jaarbasis een stevige euro meer kosten. Dankzij de digitale meter worden afwijkingen in het verbruik sneller geregistreerd.

 

Welke informatie kan ik terugvinden op de digitale meter ?

  1. Bovenaan het scherm ziet u het serienummer van uw digitale watermeter (paars).
  2. In het smalle venstertje links (rood) ziet u een pijltje als u op dat moment water aan het verbruiken bent.
  3. In het grote scherm (geel) ziet u de meterstand. De grote cijfers geven het verbruik sinds de plaatsing aan in kubieke meters (1.000 liter), de kleine cijfers geven het resterende verbruik aan in liters.
  4. Onder de meterstand (groen) kunnen er meldingen zichtbaar zijn zoals LEAK, BURST,... Ze kunnen erop duiden dat er een probleem is. Via een melding per mail en SMS zult u hiervan automatisch op de hoogte kunnen worden gebracht.
    De implementatie van deze automatische meldingen is voorzien midden 2019.

 

Wanneer wordt uw watermeter vervangen ?

Het vervangen van de tellers gebeurt per sector. Hiervoor wordt u een brief toegestuurd waarin de periode voor de vervanging vermeld staat. Vervolgens kan u onze technische diensten telefonisch contacteren om zo een concrete afspraak te maken.

De installatie is gratis en neemt amper 30 minuten in beslag. Zorg er voor dat de watermeter goed bereikbaar is zodat de teller probleemloos vervangen kan worden.

 

Toepassing privacy-regels

Via de slimme meters ontvangt de IWVA dagelijks de gegevens omtrent de connectie, de meterstand en de eventuele alarmsignalen. Deze gegevens worden gebruikt om het communicatienetwerk op te volgen en te verbeteren, het opmaken van de verbruiksfacturen, het bijhouden van de verbruiksgegevens en het verwerken van de alarmsignalen. De informatie die uw meter doorstuurt kunt u vervolgens zelf raadplegen op het e-loket.  De zorg voor deze gegevens gebeurt in overeenstemming met de privacyverklaring van de IWVA.

 

 

Voor meer info kan u terecht bij onze medewerkers op het nummer 058 533 833
maandag tot en met vrijdag - 8-12u en 13-16u30